Apa saja yang kita terlalu banggakan hingga membuat orang lain terasa, pasti akan ditarik pergi dari kita perlahan-lahan tanpa kita sendiri sedari. By ShueQry

Tuesday, March 30, 2010

Motivasi diri – jujur salah satu dari puluhan elemen kejayaan


Memotivasi di internet memerlukan hati yang betul-betul ikhlas. Di Internet, kejujuran Anda terserlah habis.

Pembaca yang membaca blog motivasi kendalian Anda akan cepat menghidu kejujuran hati Anda. Mereka dapat membezakan kejujuran yang dilakonkan.

Ramai orang jujur. Tapi jujur tu tak kekal lama.

Sebab, jujur yang mereka ada pada diri mereka hanyalah jujur yang diperlakonkan semata-mata untuk mendapat sesuatu, untuk memperoleh sesuatu atau untuk menikmati sesuatu. Jujur yang jujur punya jujur adalah jujur yang berpanjangan, bukan sehari dua atau setahun dua saja.

Kejujuran adalah salah satu dari puluhan bahan-bahan dalam resepi utama kejayaan - tak kiralah Anda seorang pelajar, pekerja ataupun usahawan. Kejujuran adalah sebab utama orang suka ngan kita, kemestian untuk kita membina pengaruh kita.

Kita berjaya disebabkan orang lain. Orang lain dan sesiapapun tak akan suka dekat dengan kita apabila kita tidak jujur bahkan mempamerkan sikap tidak jujur di mata mereka.

100 tahun kita jujur tapi bila 1 setahun saja kita jahat, orang akan lebih ingat kejahatan kita yang cuma setahun tu. Jujur yang 99 tahun sebagai bakinya dah tak ada guna. Tak ada makna.

Jujurlah sejujur-jujurnya, tapi biarlah jujur yang bijak punya jujur. Jujur pada zaman moden ni disama ertikan dengan lurus bendul.

Mencari lelaki yang benar-benar jujur ibarat menjadi satu mitos atas alasan lelaki cepat berubah.

iMotivasi berjaya mencapai ke tahap yang Anda kenali hari ini simply disebabkan kejujuran seorang lelaki. Walaupun dia kekadang tersilap namun dengan jujur dia mengakui kesilapannya.

Sikap sebegitu patut kita kagumi sebab ramai lelaki tak mahu mengaku dia bersalah sebab dia tak mahu meletak dirinya dalam situasi ‘kalah’.

Kekadang kita patut belajar mengawal ego sebab gara-gara ego, kita sendiri tak berjaya tanpa kita sendiri menyedarinya.

Moga kita dihindarkan dari sikap sebegitu.

iMotivasi

0 comments:

Post a Comment